Data publikacji : 2023-12-13

KONTEKST SPOŁECZNO-KULTUROWY WSPÓŁCZESNEJ EWANGELIZACJI W POLSCE

Abstrakt

Ewangelizacja w sensie ścisłym oznacza przekazywanie chrześcijańskiego orędzia niechrześcijanom. Jednak w znaczeniu szerszym oznacza głoszenie osoby, nauki i dzieła Jezusa Chrystusa wszystkim ludziom, również tym ochrzczonym i przyznającym się do Kościoła. W tym opracowaniu chodzi o to drugie, szerokie znaczenie ewangelizacji. Ewangelizować można przy użyciu wielu metod i środków, ale zawsze należy brać pod uwagę kontekst społeczny i kulturowy adresatów ewangelizacji. Kiedyś decydujące o rozwoju człowieka były wąskie kręgi kultury lokalnej. Dzięki rozwojowi mediów elektronicznych, zwłaszcza radia, telewizji, Internetu, a ostatnio także mediów społecznościowych, pewne trendy kulturowe bardzo łatwo zyskują zasięg globalny. Celem tego artykułu jest prezentacja korzeni współczesnej sytuacji kulturowej w społeczeństwach Zachodu. Przedmiotem analizy będzie następnie zjawisko zaniku wiary w Boga osobowego, rewolucyjne przemiany w antropologii, których konsekwencją jest kryzys życia małżeńskiego i rodzinnego. Finalnym elementem tego przedłożenia będą wnioski pastoralne dla Kościoła w Polsce jako podmiotu i organizatora współczesnej ewangelizacji.

Słowa kluczowe:

ewangelizacja, kryzys kultury, ateizm, nowoczesne media, transhumanizm



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Przygoda, W. (2023). KONTEKST SPOŁECZNO-KULTUROWY WSPÓŁCZESNEJ EWANGELIZACJI W POLSCE. Społeczeństwo, 162(2), 52–68. https://doi.org/10.58324/s.324




Redakcja czasopisma
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa,
email: spoleczenstwo@civitaschristiana.pl

Wydawca:
Fundacja „Civitas Christiana”
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa

O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP