Data publikacji : 2023-12-13

EWANGELIZACJA W FORMIE TEATRU PANTOMIMY

Mariusz Drozdowski



Abstrakt

Pantomima, której początek łączy się z powstaniem tragedii i komedii w starożytnej Grecji, z biegiem czasu stała się sztuką samodzielną, ale i narzędziem służącym do antyewangelizacji w Cesarstwie Rzymskim. Chrześcijaństwo, szczególnie w pierwszych wiekach, musiało zmagać się z wrogo nastawioną władzą rzymską, która wykorzystywała narzędzia kulturalne, w tym mimos i pantomimus, do walki z rodzącym się Kościołem. W czasach współczesnych podwaliny pod nową relację między Kościołem a światem sztuki wypracował Sobór Watykański II, dostrzegając wielki potencjał w artystycznych środkach wyrazu ożywionych duchem humanizmu i chrześcijaństwa. Ewangelizatorzy coraz chętniej zaczęli sięgać po „milczący teatr”, realizując w nim tematy dające się sklasyfikować w trzech uzupełniających się etapach nowo ewangelizacyjnych, poruszających problematykę kerygmatyczną, preewangelizacyjną oraz inkulturacyjną.

Słowa kluczowe:

antyewangelizacja, nowa ewangelizacja, ewangelizator, mim chrześcijański, teatr pantomimy



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Drozdowski, M. (2023). EWANGELIZACJA W FORMIE TEATRU PANTOMIMY. Społeczeństwo, 162(2), 9–26. https://doi.org/10.58324/s.321




Redakcja czasopisma
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa,
email: spoleczenstwo@civitaschristiana.pl

Wydawca:
Fundacja „Civitas Christiana”
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa

O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP